Header Image

Organizace dne

6.00 – 7.00
Doba příchodu a scházení dětí na 1. tř. 
  • Předávání dětí pedagogickým pracovníkům.
  • Volné spontánní zájmové aktivity dětí, které to potřebují, mohou snídat (vlastní potraviny).

7.00 – 8.00
Doba příchodu na kmenových třídách 

8.00 – 8.20
Individuální volba hry a činnosti, didakticky zacílené činnosti  

 
8.20 – 8.30
Ranní kruh, rituály, tělovýchovné chvilky
  • Cílem ranního kruhu je vést děti k tomu, aby si vzájemně naslouchaly, aby se seznámily s tématem a činnostmi dne, místem pro seznámení s písněmi a říkadly, řešení problémů, 
  • ranní kruh je symbolem rovnosti, společného sdílení, rozvoje empatických dovedností, posílení pocitu sounáležitosti mezi všemi dětmi, spoluzodpovědnosti, děti si zde vytvářejí svá pravidla soužití, rozvíjí si sebeúctu, 
  • pro psychické uvolnění zařazujeme rituály a tělovýchovné aktivity (ranní cvičení, zdravotní cviky, pohybové hry, relaxační cvičení). 
8.30 – 9.00
Postupná svačina dětí
  • Vedeme děti k samostatnosti, děti mají možnost zvolit si množství jídla, samy se obsluhovat, nalévat nápoje.
9.00 – 9.40
Didakticky zacílené činnosti – činnosti na dané téma řízené učitelkou (ve skupinách, méně frontálně)
  • Nabízíme činnosti, kterými jsou děti podněcovány k vlastní tvůrčí aktivitě, hledání a experimentování, při kterých zažívají radost z úspěchu (oceňujeme nejen výsledek, ale samotný proces činnosti dětí), v těchto činnostech je dětem poskytnut prostor pro volbu činnosti řízenou pedagogickým pracovníkem, zároveň je vedeno k odpovědnosti za danou činnost tím, že ji dokončí včetně úklidu, 
  • Respektujeme i osobní soukromí, pokud dítě činnost odmítne, může se uchýlit do klidného koutku a aktivity se neúčastnit.
9.40 – 11.30
Příprava na pobyt venku, hry a činnosti venku
  • Zaměřeny zejména k pohybovým a tělovýchovným aktivitám, hrám a činnostem dle vlastní volby na školní zahradě a k pokračování her a činností na dané téma, 
  • V případě nepříznivého počasí (déšť, silný nárazový vítr, mráz pod -10 °C, znečištěné ovzduší) nabízíme dětem náhradní činnosti zaměřené především na pohyb.
11.30 – 11.40
  • Příchod do MŠ, převlékání a osobní hygiena, příprava na oběd
11.40 – 12.20
  • Oběd – děti si samy určují množství jídla podle daných pravidel.
12.20 – 12.30
Úklid po stolování, osobní hygiena, příprava na odpočinek
  • Oběd a činnosti spojené jsou pro děti příležitosti jak uspokojit biologické potřeby, ale zároveň zkušeností sociální a kulturní, jsou vedeny k sebeobsluze a samostatnosti. 
12.30 – 12.45
  • Literární, hudební chvilka
12.45 – 14.00
Doba individuální potřeby spánku a odpočinku respektující rozdílné potřeby dětí
  • Individuální práce s dětmi s nižší potřebou spánku, zájmová činnost, 
  • Po spánku si děti s pomocí pedagoga složí ložní prádlo, osobní hygiena. 
14.00 – 14.30
  • Postupná svačina. 
14.30 – 16.00
Volné činnosti a aktivity dětí řízené pedagogickými pracovníky, postupné odcházení dětí
  • Zaměřené především na hry, zájmové činnosti a pohybové aktivity dětí, v případě pěkného počasí mohou probíhat na školní zahradě.

Časové rozvržení činností je orientační. Denní program je stanoven tak, aby se dal pružně měnit podle činností a akcí s dětmi, trvale je stanovena doba oběda a odpočinku dětí.

Didakticky zacílené činnosti lze zařazovat kdykoliv v průběhu dne, zařazení a délka těchto činností je ovlivněna zájmem dětí, citovým zaujetím a vlastní aktivitou dětí. Pro děti s povinností předškolního vzdělávání je určena doba od 8.00 do 12.00 hod.